Znajdziesz tutaj, Drogi Gościu, symulator działania stacji Zagórz. Zagórz jest niewielkim miastem 5 kilometrów na południowy wschód od Sanoka. Nikt, nigdy nie usłyszałby o Zagórzu, gdyby nie fakt, że w 1884 roku oddano do użytku linię kolejową z Suchej Beskidzkiej przez Chabówkę, Nowy Sącz, Stróże, Jasło, Zagórz i Chyrów aż do Lwowa. W Zagórzu powstała stacja kolejowa, która stała się stacją ważną gdyż już wcześniej (w 1872 roku) powstała tu linia kolejowa z Przemyśla do Budapesztu przez Chyrów, Rzepedź, Komańczę, Łupków, Medzilaborce i Humenne. Swoją drogą, bardzo ciekawa jest historia tej linii, a szczególnie jej fragmentu przechodzącego w tunelu pod przełęczą Łupkowską. Dla obu wymienionych szlaków odcinkiem wspólnym jest linia Chyrów - Zagórz.
Mamy więc węzeł kolejowy tym ciekawszy, że i dzisiaj jest on węzłem ważnym, mimo iż linie, na których skrzyżowaniu się znajduje podzieliły granice państw. Dziś Zagórz znany jest przede wszystkim jako jeden z etapów podróży pociągiem w Bieszczady. Ktokolwiek przyjeżdża w te piękne góry przesiada się na PKS (też duży węzeł przesiadkowy) lub inny pociąg właśnie w Zagórzu. Z Zagórza odjeżdżają również pociągi do Chyrowa (Ukraina) i do Koszyc (Słowacja). Jest więc to lokalnie bardzo ważna stacja. Więcej o samym Zagórzu znajdzierz tutaj.
Pierwsze co musisz zrobić, to pobrać plik zagorz.zip z mojej strony. Teraz rozpakuj go w podkatalogu "Stacje" i możesz zaczynać. W pliku zagorz.zip znajdują się pliki zagorz.stc (plik ze stacją), zagorz2003.roz (plik z rozkładem na rok 2003), zagorz2001.roz (plik z rozkładem na rok 2001), zagorz1988.roz (plik z rozkładem na rok 1988) oraz odpowiednie pliki tekstowe u uwagami do każdej ze stacji.
Obecna wersja symulatora stacji Zagórz jest w pełni przystosowana do najnowszych edycji "Kolejarza". Wykorzystywane są nowe symbole w pliku stacji, nastąpiły duże zmiany w układzie torowym oraz składy na początku gry pojawiają się we właściwych miejscach (niektóre nawet gotowe do drogi). Największą zmianą jest wprowadzenie torów odstawczych za peronami osobowymi.
Po uruchomieniu stacji oczom Twoim ukaże się następujący widok:
Stacja nie jest zorientowana jak klasyczna mapa. Północ bowiem jest po prawej stronie, a na górze jest zachód. Zagórz jest oczywiście stacją niezelektryfikowaną - najbliższy prąd jest dopiero w Jaśle. Tory numerowane są od budynku stacyjnego znajdującego się na dole stacji. Tory powyżej torów osobowych służą jako tory manewrowo-postojowe przede wszystkim dla składów towarowych. Manewry powinno się prowadzić właśnie na tych torach nie przejeżdżając przez perony pasażerskie (aczkolwiek taką możliwość przewidziałem).
Wjazd/wyjazd 1 będzie najczęściej uczęszczanym, gdyż jest to kierunek na Jasło. Z tamtąd przyjeżdżają kursujące dosyć często pociągi osobowe z Jasła oraz wszystkie pociągi "z Polski" (poza rozkładem z roku 1988 co wyjaśniam dalej). Najbliższa mijanka na tym kierunku to Nowy Zagórz - czyli niemalże tuż za wjazdem/wyjazdem. Wjazd/wyjazd 3 jest kierunkiem na Ustrzyki Dolne i Chyrów. W rozkładzie na lata 2001 i 2003 rzadko będziesz niestety wypuszczał tam jakieś pociągi osobowe... :-( W rozkładzie na rok 1988 w tamtym kierunku będą wyjeżdżały również niektóre pociągi dalekobieżne, które przez terytorium Ukrainy i stacje w Chyrowie przedostawały się do Przemyśla. Natomiast swój renesans przeżywał w roku 2001 kierunek 2. Jest to bowiem droga na Łupków (rzadkie pociągi osobowe) i Koszyce. Przywrócony na tej trasie pasażerski ruch na Słowację wymaga z Twojej strony szczególnej staranności - nie wypada opóźniać pociągów międzynarodowych! Niestety rok 2003 przyniósł lekki odwrót od pomysłu pociągów międzynarodowych i znowu w kierunku 2-gim odjeżdża mało pociągów. Najbliższa mijanka w obu kierunkach (2 i 3) jest w odległości około 12 minut drogi pociągu.
Zagórz nie posiada własnej lokomotywowni - najbliższa jest w Jaśle i należy ona do Zakładów Taboru w Nowym Sączu. Jednak w Zagórzu stacjonuje parę lokomotyw. Do dyspozycji masz lokomotywy manewrowe SM42 - w realnej stacji do manewrów używana jest tylko jedna. Składy na bocznicę odjeżdżają i są stamtąd przyprowadzane tylko przez "stonkę" - lokomotywy do jazdy pociągowej nie manewrują w Zagórzu. Pociągi osobowe w znaczącej większości obsługiwane są przez lokomotywy SP32, a wszystkie pociągi towarowe prowadzone są przez lokomotywy ST43. Te ostatnie używane są także do prowadzenia dłuższych składów osobowych.
W Zagórzu nie ma peronów w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. Jednakowoż aby jakiś porządek na stacji wprowadzić ponumerowaliśmy tory (zgodnie z rzeczywistością) i narzuciliśmy odprawianie pociągów osobowych z konkretnych torów. W rozkładzie jazdy na rok 1988 w związku z dużym ruchem na stacji może zaistnieć potrzeba wypuszczenia dwóch pociągów w przeciwnych kierunkach z jednego toru - był to do niedawna zwyczaj systematycznie w Zagórzu praktykowany.
Składy osobowe odstawiane są na tory postojowe w Nowym Zagórzu (tory postojowe przy wyjeździe 1), gdzie przechodzą mycie i czyszczenie. Pamiętaj jednak, że jazda z Zagórza do Nowego Zagórza jest jazdą pociągową, a nie manewrową. Stąd brak niektórych (wydawałoby się - potrzebnych) przebiegów. Pociagi do Nowego Zagórza możesz odprawiać tylko z peronów i torów postojowych. Niestety, z racji braku miejsca na odwzorowanie również Nowego Zagórza, tamtejsze tory postojowe są "ślepe", co oznacza konieczność jazdy ze składami na owe tory "na pych". W zasadzie jest to obecnie największe odstępstwo od rzeczywistości jakie pojawiło się na symulacji stacji w Zagórzu.
Na torach na lewo od "peronów" znajdują się tory odstawcze. Jeżeli na dany tor pasażerski nic nie przyjeżdża przez kilka godzin, a w tym czasie odjeżdżają z niego np. trzy pociągi, to można je ściągnąć z Nowego Zagórza wcześniej, jeden ustawić na peronie pasażerskim gotowy do drogi, a dwa pozostałe, w odpowiedniej kolejności na torach odstawczych. Po odjeździe pierwszego składu wystarczy do następnego podpiąć odpowiednią lokomotywę, podjechać na peron i pociag jest gotów do odjazdu. Jest to praktyka stosowana w Zagórzu od bardzo dawna i z przyczyn oczywistych dotyczy tylko odjazdów w kierunkach 1 i 3 (a zatem sporej większości).
Z powodu braku odpowiednich danych, w rozkładzie na rok 2003, pociągi towarowe jeżdżą według rozkładu jazdy z roku 2002. Dodatkowo pojawia się w tym rozkładzie pociąg specjalny dla Miłośników Kolejnictwa prowadzony przez parowóz Ty2 z Chabówki. Kurs taki (z dokładnie takim taborem) miał miejsce w roku 1998.
Na pewno będę poprawiał stworzone dzieło. Jednak w samym pliku stacji już nie będzie żadnych przeróbek - wersja udostępniona jest ostateczna. Jeżeli masz jakieś inne propozycje - napisz! Może warto się pokusić o zrobienie przedwojennego rozkładu jazdy dla tej stacji...?
Autorem rozkładów jazdy do stacji Zagórz jest Marek Orlef, któremu za udaną współpracę niniejszym bardzo dziękuję.