Znajdziesz tutaj, Drogi Gościu, symulator działania stacji Stróże. Stróże są wsią pomiędzy Gorlicami i Nowym Sączem. Nazwę, pochodzącą z czasów średniowiecza, zawdzięczają pogranicznej stróży na szlaku handlowym na Węgry. Jednak nie długa historia czyni tą miejscowość znaną. Znajduje się bowiem tutaj istotny dla regionu węzeł kolejowy. Historia kolei w Stróżach zaczęła się w roku 1876. Ukończono wtedy budowę linii kolejowej z Tarnowa do Preszowa z granicznym przejściem kolejowym w Leluchowie. Stróże stały się wtedy małym, nie wiele znaczącym przystankiem na nowo wybudowanej linii. Stan taki trwał tylko osiem lat, bowiem już w 1884 roku oddano do użytku linie kolejową z Suchej Beskidzkiej przez Chabówkę, Nowy Sącz, Stróże, Jasło, Zagórz i Chyrów aż do Lwowa. Wspólnym fragmentem obu linii był odcinek Nowy Sącz - Stróże. Powstał zatem w Stróżach istotny węzeł kolejowy, który jeszcze zyskał na znaczeniu po podciągnięciu nitki kolejowej z Muszyny do znanego uzdrowiska Krynicy (1911 r.). Od tego czasu odcinek Nowy Sącz - Stróże stał się na tyle często wykorzystywany, iż konieczna stała się budowa drugiego toru. O znaczeniu węzła w Stróżach niechaj świadczy fakt, że w tej maleńkiej miejscowości zatrzymują się nawet pociągi ekspresowe.
Pierwsze co musisz zrobić, to pobrać plik stroze.zip z mojej strony. Teraz rozpakuj go w podkatalogu "Stacje" i możesz zaczynać. W pliku stroze.zip znajdują się pliki stroze.stc, stroze2001.roz oraz stroze2001.txt - czyli sama stacja, rozkład jazdy na rok 2001 oraz plik tekstowy z uwagami do stacji.
Obecna wersja symulatora stacji Stróże jest przystosowana do najnowszych edycji "Kolejarza". Wykorzystywane są nowe symbole, poprawiony został trochę układ torowy stacji oraz opisy punktów wjazdu/wyjazdu.
Po uruchomieniu stacji oczom Twoim ukaże się następujący widok:
Stacja nie jest zorientowana jak klasyczna mapa - północ bowiem jest po Twojej prawej ręce. Na górze jest zatem zachód. Budynek stacyjny jest u góry stacji. Stróże od dłuższego już czasu są stacją całkowicie zelektryfikowaną. Podwójny tor z wjazdem i wjazdem o numerach 1 prowadzi do/z Nowego Sącza. Z racji działania SBL na tych torach można wyprawiać na nie pociągi co około 3 minuty. Wjazd/wyjazd 2 to tor na Tarnów, a wjazd/wyjazd 3 to droga na Jasło i dalej do Zagórza. Na obu tych kierunkach najbliższe mijanki są w odległości około 10 minut jazdy pociągu (2 - 6 minut; 3 - 12 minut). Niezelektryfikowany wjazd/wyjazd 4 to bocznica do pobliskich zakładów (czas dojazdu - 5 minut).
Pociągi towarowe wjeżdzają na tory dla nich przeznaczone w centrum stacji. Tory po prawej stronie stacji (nad wjazdem/wyjazdem 2) są to tory odstawcze - czekają tam na swoja kolejkę odjazdu składy (najczęściej EN57), które nie nocują na stacji, ale spedzają na niej na tyle dużo czasu, że muszą zjechać z peronów.
Mimo tego, iż Stróże to niewielka stacja, panuje tam duży ruch i jest co robić. W ciągu dnia kilka pociągów jest rozłączanych - pociągi te jadąc z kierunku Tarnowa (wjazd 2) rozdzielają się na Krynicę i Zagórz (wyjazdy 1 i 3). Oczywiście wracając ze stacji docelowych składy te analogicznie łączą się w Stróżach.
Do dyspozycji masz tylko lokomotywy SM42, ET21 oraz ET41. Na stanie CM Nowy Sącz (w skład którego wchodzą lokomotywownie w Nowym Sączu, Jaśle i Tarnowie) nie ma lokomotyw EU07. Jeżeli zatem na stacje przyjedzie pociąg z uszkodzoną lokomotywą EU07 - podczepiasz "sputnika" i odprawiasz pociąg dalej. Lokomotywy manewrowe SM42 są do Twojego użytku, jednak ja nie widziałem, aby w Stróżach stosowano je do manewrów składami osobowymi. Pamiętaj, że "stonkom" nie wolno opuszczać stacji. Pociągi towarowe przejeżdżające przez Stróże prowadzone są przez lokomotywy z serii ET41 (lokomotywownia Tarnów). Na odcinku Stróże - Nowy Sącz dodatkowo podczepia się jeszcze ET21 jako lokomotywę popychającą, jednak jest to nie do zrealizowania w warunkach symulacji.
W tworzeniu rozkładu jazdy założyliśmy, że łącznica omijająca stację Stróże ze strony Tarnowa na Jasło jest zamknięta z powodu remontu, co bardzo zwiększyło ilość pociągów w rozkładzie.
Na pewno będę dalej poprawiał stworzone dzieło. Jeżeli masz jakieś propozycje - napisz!
Chciałbym bardzo serdecznie podziekować Grzegorzowi Wencowi za sporo cennych uwag i pomoc w ustaleniu obiegów lokomotyw i EZT. Serdeczne dzięki!!!
Autorem rozkładu jazdy do stacji Stróże dla pociągów towarowych jest Marek Orlef, któremu za udaną współpracę niniejszym bardzo dziękuję.