Znajdziesz tutaj, Drogi Gościu, symulator działania stacji Zawada. Zawada jest miejscowością kilka kilometrów na północny-zachód od Zamościa. Jednak znajduje się w niej bardzo ciekawy węzeł kolejowy. Przez Zawadę bowiem przechodzi zarówno kolej normalno-, jak i szerokotorowa. Kolej normalnotorowa w Zawadzie rozdziela się na cztery kierunki. W kierunku zachodnim tory prowadzą do Szczebrzeszyna, gdzie rozdzielają się na Stalową Wolę i Bełżec; tory na północ prowadzą do Rejowca i dalej na Lublin i Warszawę; jadąc na wschód trafiamy na dawną obwodnicę towarową Zamościa, która kiedyś łączyła się po jakimś czasie z torami idącymi na południe od naszej stacji i przecinającymi Zamość. Oba te tory (idące na wschód i południe od Zawady) po połączeniu dochodziły pod samą granicę z Ukrainą w Hrubieszowie. Teraz tor "wschodni" na odcinku Zamość Bortatycze - Jarosławiec jest już rozebrany. Kolej szerokotorowa przechodząca przez Zawadę, to nic innego jak Linia Hutnicza Szerokotorowa (dawna Linia Hutniczo-Siarkowa), o której bardzo dużo informacji znajdziesz tutaj. LHS w Zawadzie ma jedynie posterunek osłonny.
Pierwsze co musisz zrobić, to pobrać plik zawada.zip z mojej strony. Teraz rozpakuj go w podkatalogu "Stacje" i możesz zaczynać. W pliku zawada.zip znajdują się pliki zawada.stc, zawada2001.roz oraz zawada2001.txt - czyli sama stacja, rozkład jazdy na sierpień 2001 oraz plik tekstowy z uwagami.
Obecna wersja symulatora stacji Zawada jest w pełni przystosowana do najnowszych edycji "Kolejarza". Nastapiła rewolucja w ukadzie torowym stacji. Dodałem też nowe symbole i poprawiłem niektóre przebiegi.
Po uruchomieniu stacji oczom Twoim ukaże się następujący widok:
Stacja jest zorientowana jak klasyczna mapa - północ jest na górze. Zawada jest oczywiście stacją niezelektryfikowaną - najbliższy prąd jest dopiero w Rejowcu. Widać od razu dwa niezależne układy torów. Tory bardziej rozbudowane (wyjazdy 1,2,3,4), to linia normalnotorowa. Tory między wyjazdami 5 i 6 to LHS. Układ torów linii normalnotorowej został odwzorowany zgodnie z rzeczywistością. Wyjazd na Szczebrzeszyn to wyjazd 1 - on będzie najczęściej używany. Mijanka na nim jest w odległości około 10 minut. Wyjazd 2 prowadzi do Rejowca (mijanka w odległości 12 minut), 3 na dawną obwodnice Zamościa (mijanka w Zamościu-Bortatyczach, w odległości 5 minut), a 4 do samego Zamościa (w którym jest najbliższa mijanka - 8 minut). Mijanki na linii szerokotorowej są w odległościach takich samych jak na analogicznych wyjazdach linii normalnotorowej. Niestety czasy do najbliższych mijanek na obu liniach są tylko przybliżone do rzeczywistości.
Wyjaśnień wymaga kwestia lokomotywowni. Na stacji Zamość Bortatycze (dawna obwodnica towarowa Zamościa) znajdują się lokomotywownia linii normalnotorowej oraz Zakład Taboru LHS. Stąd ruch na linii Zawada - Zamość Bortatycze po linii normalnotorowej, to ruch lokomotyw (zwłaszcza po rozebraniu odcinka torów Zamość Bortatycze - Jarosławiec). W warunkach lokomotywa, zanim wjedzie na stację lub z niej wyjedzie, zajmuje odpowiedni wjazd/wyjazd na parę minut. Myślę, że dobrze to oddaje rzeczywistość. Musiałem dać wspólną lokomotywownie dla obu rodzajów torów, choć prowadzi to do absurdu - jedna lokomotywa może jeździć po obu torach (szerokim i normalnym). Tylko od dobrej woli gracza zależy, czy nie będzie robił takich rzeczy. Pamietaj, że jazda do lokomotywowni nie jest jazdą manewrową, a pociągową i odbywać się może tylko z peronów!
Po LHS jeżdżą przede wszystkim lokomotywy ST44 oraz wspomagająco SM48. Składy osobowe na linii normalnotorowej obsługują przede wszystkim lokomotywy SP32 oraz z rzadka SM42. Stąd w lokomotywowni znajdziesz lokomotywy SM42 - do manewrów na linii normalnotorowej, SP32 - do pociagów "normalnych", SM48 do manewrów po szerokim torze oraz ST44 do pociągów "szerokich". Na LHS składy towarowe wiozące rudę zawsze ciągną dwa "gagariny" - w warunkach symulacji również zostało to odtworzone.
Linia normalnotorowa, to przede wszystkim ruch pasażerski. Ruch towarowy po normalnym torze w tamtych okolicach jest zupełnie szczątkowy. Zauważysz pewnie patrząc do SRJP, że w gruncie rzeczy stacja Zawada stoi niemal cały czas pusta. Toteż postanowiłem uatrakcyjnić grę i poza dwoma, opisanymi dalej, pociągami pasażerskimi na LHS doszło wachadło do Zamościa obsługiwane przez szynobus SA102. Ma ono w zamierzeniu komunikować Zamość z ruchem pasażerskim na LHS oraz dowozić ludzi do pracy. Teraz powoli zaczyna już coś się dziać w Zawadzie.
Jednak zupełna fikcja zaczyna się, kiedy popatrzymy na tory szerokie. Wspominałem we wstępie, iż jest tam tylko posterunek osłonny. Tymczasem zrobiłem tam dwa perony pasażerskie, żeberko dla lokomotywy oraz tor postojowy. Cóż - trzeba grę uatrakcyjniać. Toteż puściłem po LHS, oprócz kursujących tam w rzeczywistości pociągów towarowych, dwa pociągi pasażerskie (w rzeczywistości po LHS od dawna pociągi pasażerskie nie kursują).
Na pewno będę poprawiał stworzone dzieło. Ponieważ już i tak popuściłem wodze fantazji mogę sobie używać i realizować wszelkie najbardziej zwariowane pomysły. Bardzo tutaj liczę na Twoją, Drogi Gościu, inwencję. Mam, na przykład, pomysł odbudowania torów 1435 mm na linii Zamość Bortatycze - Jarosławiec i odtworzenia dawnej obwodnicy towarowej Zamościa (w układzie torowym stacji w zasadzie już to zrobiłem - chodzi tu o wyjazd 3). Może wtedy wagony towarowe z Hrubieszowa pojadą na przykład do Warszawy, nie pchając się przez Zamość? Jeżeli masz jakieś inne propozycje - napisz!
Chciałbym bardzo serdecznie podziękować Tomkowi Ciemnoczułowskiemu za wiele cennych uwag, zdjęcia stacji Zawada i okolic, bez których nie dałbym rady tak dokładnie odwzorować rzeczywistości oraz za rozkład jazdy pociągów po LHS. Serdeczne dzięki!!!